Punca Yang Menyebabkan Berlakunya Pencemaran Alam Sekitar

Bumi menghadapi pencemaran udara daripada fenomena alam semula jadi aktiviti harian manusia menyebabkan pencemaran udara semakin berleluasa. Menurut Jabatan Alam Sekitar Malaysia antara punca utama pencemaran udara di negara kita datang dari asap kenderaan.


Isu Pencemaran Alam Sekitar Flip Ebook Pages 1 1 Anyflip Anyflip

Pencemaran udara berlaku apabila terdapat bendasing dalam kepekatan yang.

Punca yang menyebabkan berlakunya pencemaran alam sekitar. Hal ini jelas kerana tiada kesedaran sivik dalam diri mereka untuk menjaga alam sekitar kerana bagi sesetengah individu mereka akan sewenang-wenangnya membuang. Pencemaran alam sekitar boleh didefinisikan sebagai sesuatu perkara yang mengotorkan alam sekitar sehingga boleh menjejaskan ekosistem di. Pencemaran air sungai berlaku apabila ada pihak yang tidak.

Maka berikut adalah contoh karangan punca-punca berlakunya jerebu dan kesan-kesannya untuk rujukan pelajar. Perubahan demi perubahan telah memberi kesan negatif terhadap alam sekitar seperti berlakunya pencemaran udara. Jadi kita haruslah mengambil langkah sebelum perkara yang lagi membahayakan akan berlaku.

Contoh karangan faktor punca pencemaran udara punca berlakunya pencemaran. Hal ini jelas kerana tiada kesedaran sivik dalam diri mereka untuk menjaga alam sekitar kerana bagi sesetengah individu mereka akan sewenang-wenangnya membuang. Antara punca-punca yang boleh kita huraikan sebagai penyebab berlakunya pencemaran alam sekitar ialah pencemaran yang disebabkan oleh faktor semulajadiPencemaran ini terjadi tanpa diduga oleh masyarakatIni kerana pencemaran ini berpunca daripada kejadian seperti gunung berapiribut taufangempa bumi dan sebagainyaPencemaran ini boleh mendatangkan kesan yang.

Punca Berlakunya Pencemaran Alam Sekitar. Lebih teruk lagi jika hal ini dibiarkan berleluasa akan menyebabkan bencana alam. Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 mengandungi peruntukan yang bertujuan mencegah menghapus mengawal pencemaran serta memperbaiki kualiti alam sekeliling dan dari aspek yang sering dikaitkan dengan alam sekitar iaitu pencemaran yang membawa kepada maksud apa-apa perubahan secara langsung dan.

Banyak punca atau penyebab kepada perkara ini yang antara lain disebabkan pembangunan yang tidak terkawal dan pertambahan penduduk yang tinggi terutama di bandar besar yang menyebabkan semakin banyak sumber yang. Antara punca yang telah dapat dikenal pasti yang membawa kepada masalah pencemaran alam sekitar ini ialah masalah sikap individu dan organisasi yang tidak bertanggungjawab. Pelbagai punca dan akibat boleh disenaraikan kesan daripada berlaku pencemaran udara.

Mar 20 2017 Blog 0 Comment. Punca Berlakunya Pencemaran Alam Sekitar. Namun demikian untuk pembuang sampah-sampah dalam katogeri besar seperti almari barang elektrik yang sudah rosak perabot lama dan sebagainya akan dikenakan kos pengangkutan.

Tambahan pula kurangnya peranan yang dimainkan oleh pihak kerajaan juga menjadi salah satu punca terus berlakunya pencemaran alam sekitar pada masa ini. Oleh itu jagalah alam sekitar supaya anak dan cucu kita dapat menikmatinya Kata- kata Mahatma Gandhi ini sudah cukup membuktikan bahawa alam sekitar merupakan harta paling berharga yang perlu dijaga. Penggunaan kenderaan yang sangat tinggi dalam Malaysia menyumbangkan sehingga 5318 kepada punca pencemaran berbanding yang lain.

Pihak kerajaan seharusnya membuka mata dan lebih peka terhadap pembangunan yang dijalankan oleh semua pihak dengan mengambil kira masalah pencemaran yang bakal terjadi dari setiap projek pembangunan. Rakyat dan pihak berkuasa mula cakna akan isu ini dan mengambil langkah tertentu bagi mengelakkan perkara tersebut berlaku dan cara menghadapinya kelak. Aktiviti perindustrian dan pembangunan menghasilkan bahan pencemar yang.

Jadi korang boleh senaraikan terlebih dahulu isi penting punca pencemaran anda ditempat anda atau tempat-tempat yang boleh berlakunya percemaran ini. Isu pencemaran alam sekitar merupakan masalah yang menjadi liputan utama akhbar masa kini dan ianya semakin semakin serius sejak akhir-akhir ini. Punca Berlakunya Pencemaran Alam Sekitar.

Selain itupencemran alam sekitar iaitu pencemaran udara berlaku berpunca daripada kenderaan yang bermotor seperti kereta bas motosikal van lori dan sebagainyaHal ini kerana kenderaan tersebut mengeluarkan asap yang banyak yang menyebabkan berlakunya pencemaran udaraImpaknyakenderaan itu mengeluarkan bahan kimia yang menyebabkan. Selain itu pencemaran alam sekitar juga akan menyebabkan bencana alam. Kerana kesannya kita akan alami pada masa akan datang.

Punca-Punca Yang Menyebabkan Pencemaran Alam Sekitar. Kesimpulan yang dapat saya nyatakan ialah kita haruslah bersama sama membanteras punca-punca berlakunya pencemaran alam sekitar. Antara punca yang telah dapat dikenal pasti yang membawa kepada masalah pencemaran alam sekitar ini ialah masalah sikap individu dan organisasi yang tidak bertanggungjawab.

Pembangunan secara tidak sistematik yang dijalankan oleh pihak kerajaan atau pihak swasta tanpa memikirkan secara terperinci kesan-kesan negatif yang akan timbul terutama yang melibatkan alam sekitar juga merupakan faktor berlakunya pencemaran air tanah udara dan bunyi. Pencemaran alam sekitar seperti pencemaran air pencemaran. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan.

PENCEMARAN UDARA -Dasawarsa ini kemajuan yang dihadapi oleh negara kita telah menyebabkan banyak perubahan yang berlaku terhadap pembangunan negara. Bagi petempatan bandar tong-tong sampah telah disediakan. Mengikut laporan yang dibuat oleh Jabatan Alam Sekitarmelalui akhbar Utusan Pengguna pada tahun 2001Jumlah keluaran bahan-bahan pencemaran udara bagi Malaysia dianggarkan sebanyak 933000 tan setahunDaripada jumlah inikenderaan ialah punca utama pencemaran ini581diikuti oleh stesen jana kuasa239pembakaran bahan api.

FAKTOR2 PENCEMARAN ALAM Kita tidak mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita sebaliknya kita meminjamnya daripada generasi akan datang. Manusia secara fizikal dan emosinya sentiasa bergantung kepada alam semulajadi tetapi tindakan dan kelalaian yang meminggirkan alam sekitar telah menyebabkan berlakunya peningkatan suhu bumi kepupusan flora dan fauna pencemaran air. Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 mengandungi peruntukan yang bertujuan mencegah menghapus mengawal pencemaran serta memperbaiki kualiti alam sekeliling dan dari aspek yang sering dikaitkan dengan alam sekitar iaitu pencemaran yang membawa kepada maksud apa-apa perubahan secara langsung dan.

Petempatan juga merupakan punca kepada pencemaran alam sekitar semakin serius. Jadi untuk tidak merugikan mereka mereka akan membuangnya di tempat-tempat yang.


Punca Berlakunya Pencemaran Alam Sekitar Pdf


LihatTutupKomentar